Pískací na návštěvě: Deťom s rakovinou, n.o. Martina Raczova

V průběhu loňského roku navázali Pískací pěknou a zajímavou spolupráci s neziskovou organizací Deťom s rakovinou. Celkový zisk z prodaných triček byl  věnovaný nadaci. O jejich aktivitách a využití vybrané částky s námi hovořila ředitelka n.o. Katarína Bagľašová a Lukáš Kuppé, s kterými jsme se setkali v nově zrekonstruovaných prostorách oddělení dětské hematologie a onkologie Univerzitnej nemocnice na Kramároch.

 

Jaký je úkol a hlavní činnost vaší organizace ?

 

L a K: Na naší Klinice dětské onkologie se pacienti s rakovinou léčí úplně stejnou  chemoterapií jako ve vyspělých zemích, jako je Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie nebo Austrálie. Vzhledem na výrazně sníženou a křehkou imunitu pacientů během cytostatické léčby a na to, aby byla léčba úspěšnější a rostl počet vyléčených pacientů, je nevyhnutelné vytvořit adekvátní moderně vybavené a bezpečné prostředí se splněním náročných hygienických standardů. 

 

A to je naší vizí. Pomáhat a to všemi dostupnými způsoby. Chceme přispět k inovaci dětské onkologie na Slovensku, aby se naše děti léčili v podmínkách standardních pro vyspělé krajiny EU a tím zlepšit podmínky a šance na jejich uzdravení.

 

Mezi naše čtyři hlavní body patří vzdělávání personálu v oblasti komunikace. Loňský rok jsme měli školení zaměřené na respektující komunikaci a letos to bude etika na oddělení. Pokud bude v našich týmech pohoda, bude to mít i pozitivní vliv na naše pacienty a jejich rodiny.

Druhým bodem je psychologická i materiální pomoc rodinám. Naše oddělení se pro rodiny stává na určitý čas druhou domácností a chceme, aby ta domácnost byla kompletně vybavená. Proto zabezpečujeme pro rodiny plenky, prací prostředky, dezinfekční prostředky, vybavení do kuchyně, no prostě všechno, co tu potřebují, aby jsme jim ulehčili jejich situaci a brali si s sebou do nemocnice jenom minimum věcí.

 

L: Třetím bodem je osvěta. Chodíme po festivalech a komunikujeme veřejnosti jak probíhá léčba, čím si rodiny procházejí. Jaké typy  diagnóz existují a jaká je jejich úspěšnost. Vysvětlujeme také, že čísla nejsou tak zlá, jak je vnímá veřejnost, když se řekne slovo “rakovina” nebo “leukémie”.

 

K: Nechceme téma dětské rakoviny tabuizovat, ale naopak chceme o tom mluvit otevřeně, veřejně, aby se toho lidé nebáli. Protože – samozřejmě – vždy to je a bude šok.

 

Čtvrtým důležitým bodem je modernizace prostor. Začali jsme vybudováním Dennej kliniky, která funguje na ambulantním podáváním chemoterapie, jednodenní zákroky a kontroly. Díky Dennej klinike nemusí být pacienti v dobrém stavu po chemoterapii hospitalizováni a tráví víc času doma s rodinou. Zrekonstruovali jsme také společenskou místnost pro pacienty ve školním věku a tento rok jsme otevřeli zmodernizovanou část lůžkového oddělení dětí do šesti let. Přibyla nová vzduchotechnika, která je nezbytná pro zabezpečení prostředí s vysokou kvalitou čištění vzduchu. To je pro děti a jejich léčbu bytostně důležité.

Kolik lidí za tím stojí?

 

K: Momentálně jsme čtyři zaměstnanci. Já působím jako ředitelka. Máme tu Nicol, která má na starosti sociální sítě. Katka se stará o komunikaci na oddělení a materiální pomoc rodinám a organizuje pravidelná setkání s rodiči, případně program na oddělení. Čtvrtou je Dáša na pozici vztahového manažera. Ta se stará hlavně o personál oddělení, ale prakticky pomáhá asi se vším.

Je za tím ale ještě mnohem více lidí, kteří nejsou až tak vidět, ale každý z nich má vlastní oblast ve které se cítí jako doma a pomáhá, jak je jen možné.

 

L: Moje funkce není úplně jednoznačná. Jde o mix fundraisingu, projektového managementu a komunikace s veřejností.

Jak došlo ke spolupráci a vzájemnému propojení Pískacích, vaší nadace a Martinusu?

 

L: Když jsem přišel do neziskovky, napadlo mě pár věcí, které bych rád změnil a kde vidím nedostatky. Jedním z nich bylo povědomí společnosti o neziskovce a přemýšleli jsme nad tím, jak některé věci lépe komunikovat. Jak to zlepšit marketingově. Rozhodli jsme se vytvořit merch a jedním z návrhů byli Pískací. Ten jsme pak na čas odložili, a při komunikaci s Mediacom padl návrh propojit Pískací přímo s neziskovkou.

Pískací trička děti milují a když to píská, tak to dělá šťastnými i dospělé. Všichni jsme se shodli na tom, že to zkusíme a rozhodli jsme se navázat kontakt s Pískacími. Dlouho se to celé plánovalo, vymýšleli jsme podobu nového pískátka. Spolupráci jsme spustili přibližně v polovině února 2019 a když jsme prostřednictvím sociálních sítí zvýšili povědomí o celé spolupráci, tak jsme najednou měli víc objednávek, než jsem čekali a byli připraveni dodat. Byl to velký tlak i na Pískací, ale snažili jsme se to veřejnosti správně komunikovat a myslím, že lidé tomu rozuměli, možná i proto, že šlo o dobrou věc. Nakonec to vyústilo skvělou odezvou od lidí. Do pískacích proužkovaných triček jsme oblékli skoro celou Pohodu a celkově byl tento projekt úžasný.

Ke spojení Martinusu a neziskové organizace došlo ještě v roce 2018, když u nás spolu s petržalskou knihovnou realizovali projekt Prečítané leto. Pravidelně sem chodili na jeden den v týdnu a četli knihy, kterými nám zároveň naplnili knihovnu. Když došlo ke spolupráci s Pískacími, mluvil jsem o tom s managementem Martinusu. Projekt se jim líbil, proto neváhali s jeho podporou a trička zařadili do prodeje.

 

Co vám přinesl projekt s Pískacími?

 

L: Hlavním přínosem pro nás bylo to, jak nás lidé začali vnímat. Bylo pro nás důležité mluvit s nimi a odprezentovat jim, koho a co přesně podpořili. Tím dalším přínosem je, že se vybrala slušná suma, kterou jsme ze začátku ani nečekali. Zafungovalo to velmi dobře, hlavně i kvůli tomu, že Pískací jsou lovebrand.

 

K: Krásně na tom bylo vidět, že lidé chtějí pomáhat. Častokrát možná ani nevědí jak, ale když jsme jim nabídli možnost koupit si tričko a tím nás podpořit, tak to rádi udělali.

 

Na jaké účely bude použita vybraná částka?

 

K: To, co bysme chtěli stihnout v nejbližším měsíci – dvou, je konferenční místnost. Tato místnost je většinou využívaná doktory, sestrami a dalším zdravotnickým personálem, případně rodiči léčených dětí hospitalizovaných na tomto oddělení. Slouží především na lékařské konziliární porady, tumor boardy a na konzultace second opinion se zahraničními lékaři. Cílem těchto setkání je zabezpečit každému dítěti bez rozdílu přístup k nejlepší možné péči, léčbě a konzultaci léčebného postupu s předními odborníky na Slovensku a ve světě. Potřebujeme hlavně pořídit telekonferenční zařízení, kde se kromě konzultací promítají snímky a lékaři se vzájemně radí o svých pacientech.

Jaké máte další plány?Jak se mohou lidé zapojit a poskytnout vám pomoc? 

 

V blízkém čase budeme mít kampaň na 2% z daně. Připravujeme souhrn, kolik bylo za období fungování n.o. investováno do oddělení a do dětí. Aktuálně to vychází na 1 500 000 eur a to jsou vysloveně finanční dary. Není tam ještě vyčísleno to, když nám někdo věnuje konkrétní věc, materiál jako drogerie, elektrospotřebiče nebo hračky. Ta suma je daleko vyšší. To je jedna forma pomoci a jsme rádi, když lidé pomáhají tak, jak umí. Tím, co mají. 

 

L: Často stačí mezilidské vztahy, díky kterým se můžeme dostat ke konkrétní pomoci. Těch způsobů je mnoho: přes léto někdo přinese nanuky, někdo dort k narozeninám pacientům. Kdo chce, ten umí pomoci bez ohledu na to, jestli jde o finance nebo o nějaký lidský zdroj.

To je dobrý příklad pískacích triček a Martinusu. Když firma pomáhá tím, co má a co je její náplní. Takový způsob máme úplně nejraději.

 

K: Velmi důležitým aspektem je pro nás i cesta bezodpadovosti. Je to názor, který se snažíme komunikovat i našim dárcům. Léčíme děti a vracíme je do života. Chceme tak pomáhat i životnímu prostředí, abychom tu všichni žili zdravě.

 

Snažíme se neustále zdokonalovat a posouvat své cíle podle aktuálních možností a potřeb. Fungujeme od prosince 2015 a za tu dobu se nám podařilo realizovat mnoho pěkných projektů a to hlavně díky lidem, kteří nás pravidelně a nebo jednorázově podporují. A za to všem ze srdce děkujeme.

 

Foto: Dávid Hanko, Deťom s rakovinou, n.o.